Fő tartalom átugrása
Mélyadaptáció

Alapértékek: szeretet, együttérzés, tisztelet, kíváncsiság

Hogyan tudunk szeretetből fakadó válaszokat találni az előttünk álló kihívásokra?


A Mélyadaptáció vagy Mélyalkalmazkodás két alapvető értéke a szeretet és együttérzés, illetve azt a kérdést teszi fel, hogy hogyan tudunk szeretből fakadó válaszokat találni az előttünk álló kihívásokra, mivel a félelem alapú megközelítésnek elég komoly hagyományai vannak (Amerikában a hidegháború idején született meg a prepper mozgalom, a túlélési praktikákban verhetetlenek). Nem mintha a Mélyadaptáció kitalálója és követői nem szeretnének túlélni, a legnagyobb különbség a prepper mozgalomhoz képest az, hogy hogyan tudunk úgy túlélni, hogy közben emberek maradunk és megőrizzük azokat az értékeket, amelyek emberré tesznek minket. Szinte közhely, hogy a félelemre (és sok minden másra) a legjobb gyógyszer a szeretet, és az abból fakadó együttérzés: ha szeretet és együttérzés vezet minket, nincs időnk félni, illetve könnyebben megtaláljuk azt a bátorságot, amellyel bármivel szembe tudunk nézni. 

A szeretetről

A szeretet az egyik legelcsépeltebb szó, és általában érzelemként tekintenek rá, holott ennél sokkal mélyebb (vagy magasabb) rétegei is léteznek, amit egyes nyelvek meg is különböztetnek, a görögöknek egyenesen 7 különféle szavuk volt 7 különféle szeretetre. A legmagasabb rendű, legtisztább szeretetet agapénak hívták - ez volt az Isten szeretete az ember iránt, és az ember szeretete Isten iránt, vagy ha úgy tetszik, az önzetlen, szolgáló szeretet, amely nem vár viszonzást. David Hawkins ezt úgy fogalmazta meg, hogy a szeretet nem egy érzelem, hanem egy létezési mód, amelyben leledzve nem azt kérdezzük, hogy mit ad nekünk a világ, hanem hogy mit adhatunk mi a világnak. Ez egy fogyasztói társadalomtól meglehetősen idegen szemlélet, mert elvárásokra, kapásra lettünk kondicionálva, holott mindenki ismeri az adás örömét a hétköznapokból, szóval nem, nem kell keblünkre ölelni az egész világot, ezután is nyugodtan bosszankodhatunk, sőt haragudhatunk, és érezhetünk szimpátiát bizonyos emberek iránt, ahogy lehetnek mások, akik kifejezetten ellenszenvesek. Azonban sokat segít, ha a szimpátia és az antipátia mellett egyre többször keressük az empátia lehetőségét. Megszoktuk, hogy kialakult véleményünk van dolgokról, emberekről, ami az előítéletek melegágya - ha azonban figyelmünket a saját véleményünkről a másik ember felé fordítjuk, ha kíváncsisággal közelítünk felé, akkor sokkal könnyebb megérteni egy másik gondolkodást és érzésvilágot, és a különbségek helyett kereshetjük azt is, hogy miben hasonlítunk, mi a közös bennünk. 

"Taker/giver" mentalitás, szükségletek vs. igények

Amikor a szeretet, mint létezési módot határoztuk meg, felmerült a "taker" vs. "giver" mentalitás: "mi az, amit a világ adhat nekem?" vs. "mit adhatok a világnak?" A fogyasztói társadalom a vágyakra épít, külön szakma alakult arra, hogy felkeltsék az igényt egy termékre, mivel az egész kultúránk mozgatórugója a fogyasztás. Még ha át is látjuk a reklámok manipulatív erejét, mivel az emberi psziché ismerete alapján gondosan felépített manipulációról van szó, nehéz neki ellenállni. És mivel ez a mindennapjaink része, az egész gondolkodásunkat áthatja ez a szemlélet anélkül, hogy ezt észrevennénk. Ez pedig azzal jár, hogy bizonyos tekintetben gyermeki pozícióban maradunk - elvárjuk, hogy a világ kielégítse az igényeinket, amelyeket már szükségletként élünk meg. 

Kipróbálhatod a következőt: Két hétig figyeld meg, hogy hol jelenik meg az életedben a tanult igény, és csak legyél tudatos arra, hogy ez egy igény, nem pedig szükséglet. Ezután megfigyelheted azt is, hogy milyen valódi igényt elégít ki, mi mozgat, honnan ered a vágy, és eldöntheted, hogy tényleg szükséged van-e rá. Fontos, hogy az öngondoskodás egy teljesen elfogadható indok, és ha valamire szükséged van ahhoz, hogy működj, hogy töltődj, akkor ez már nem pusztán igény, hanem szükséglet, és ezt a szükségletet valóban bűntudat nélkül tudd kielégíteni.  Később persze el lehet gondolkodni, hogy ki tudod-e váltani valami olyannal, ami összhangban áll az elveiddel, de emlékezz rá, hogy szokásokat megváltoztatni igen sok időt és energiát igényel, át kell hozzá huzalozni az agyunkat, szóval ha ezen gondolkodsz, akkor légy türelmes és elnéző magaddal, mert sem a szégyen, sem a bűntudat nem segíti a Nagy Célok elérését. Ahhoz, hogy adni tudj, fel kell tölteni a raktárakat, hogy legyen miből. 

Az együttérzésről

Sokszor hallom, hogy az együttérzés veszélyes, mert "lehúz." Nem értek egyet. A tiszta együttérzés nem akarja megfosztani a másikat a nehéztől, nem veszi magára a terheket. Ezt nem is igazán lehet, mert SOHA nem tudjuk, hogy pontosan mit érez a másik, el tudjuk képzelni a saját élettapasztalataink alapján, hogy mi mit éreznénk egy ilyen helyzetben. Ha padlóra küld az együttérzés, akkor az nem azért van, mert együttéreztünk, hanem mert vannak saját sebeink, traumáink, amelyek még gyógyításra várnak. Ha valaki nehézben van, sokszor a legnagyobb problémát az jelenti, hogy egyáltalán elviseljük azt a kényelmetlenséget, tehetetlenséget, amit ez belőlünk kivált. Ha sikerül megtartani a fókuszt a nehézben lévő emberen, és legfeljebb konstatáljuk, hogy belülünk mit vált ki, aztán ezt feltesszük a polcra és később visszatérünk hozzá, képesek leszünk kapcsolódni és támaszt nyújtani. Egészen pontosan csak így tudunk segíteni - a puszta jelenléttel, odafigyeléssel. Így megélheti azt, hogy nincs egyedül, hogy látják, meghallják - és már ebből is tud annyi erőt meríteni, amivel elindulhat. A mélyadaptációs mozgalomban kiváló gyakorlat erre a Deep Listening, a "meghallgatás művészete."

Kipróbálhatod a következőt: Ha legközelebb találkozol valakivel, akinek szemmel láthatóan jól jönne egy kis támogatás, nehéz érzéseket oszt meg, netán panaszkodik, próbáld hallgatni anélkül, hogy közben azon gondolkodnál, hogy mit válaszolnál, Te mit tennél a helyében, milyen tanácsot adnál neki, vagyis meghallani, hogy mit is mond. Ne szakítsd félbe, bármennyire zseniális megoldást is látsz az ő problémájára, és amikor befejezte, csak annyit mondj: "Hallak téged, átérzem, hogy milyen nehéz most neked!" 

A tiszteletről

A tiszteletnek, mint fogalomnak számos rétege van, számomra talán a legáltalánosabb jelentése az, hogy elismerem valaminek vagy valakinek az értékét. Emberi viszonyok között ennek a külső megnyilvánulása lehet például az udvariasság, egy "magasabb oktávja" a csodálat. Értelemszerűen csodálni nem kell mindenkit, azonban az alapvető tisztelet, mindenkinek alanyi jogon jár - annak elismeréseként, hogy vannak értékei. És ez nemcsak a minőségi emberi kapcsolatok kulcsa, ez kiterjeszthető a nem-emberi világra is: növényekre, állatokra, a természetre, a Földre, az élet egészére és minden területére. A mai kultúrában hajlamosak vagyunk elfeledkezni erről és érdemekhez, teljesítményhez kötni a tiszteletet (lásd: tiszteletreméltó), és hogy mit látunk érdemnek, teljesítménynek azt a társadalmi elvárások és az egyéni értékrendünk erősen befolyásolja: hajlamosak vagyunk tisztelni azokat, akik a saját értékrendünkkel azonos értékeket képviselnek és nem tisztelni, vagy akár megvetni azokat, akik tőlünk eltérő értékek mentén élnek, és pillanatok alatt képesek vagyunk ítéletet alkotni valamiről vagy valakiről. Szóval elfelejtettük azt, hogy alapból tisztelettel forduljunk minden és mindenki felé, egyszerűen azért, mert létezik, és ez maga a csoda. Ezt újra kell tanulnunk, addig is azonban az udvariasság és a más vélemények, más működési mód elfogadása egy jó gyakorlás lehet. Annak tudatosítása is segíthet, hogy sokan vagyunk sokfélék és ez jó, hogy így van, mert mennyire unalmas hely lenne a világ, ha mindenki egyforma lenne, egyformán gondolkodna :)

Kipróbálhatod a következőt: Ha a természetben vagy, nézz körül egy kicsit más szemmel: milyen értékeket fedezel fel magad körül?  Észreveheted például, hogy a fák most is oxigént termelnek nekünk, amit belélegezhetünk, a virágok a lelkünket és a beporzókat táplálják, a beporzók gondoskodnak róla, hogy legyen mit ennünk. 
Haldók  változat: Ha legközelebb valaki teljesen más véleményt fogalmaz meg, mint amit Te gondolsz, és ezért sok olyan jelző jut eszedbe, amelyek közül egyik sem a tiszteledet fejezi ki, vegyél egy mély levegőt és keress az illetőben valamit, amit értékesnek találsz. Ez nem mindig könnyű és igen, sokan vannak, akik mindent megtesznek azért, hogy ne legyenek méltóak a tiszteletünkre. Nem kell erőltetni, de már a törekvés is más irányba tereli a gondolatokat és az érzéseket. Mindenképpen törekedj arra, hogy ha válaszolsz, akkor azt udvariasan tedd.

A kíváncsiságról

Gyermekként a természetes állapotunk az, hogy rácsodálkozunk a világra, hogy tudni akarjuk hogyan működik, miért működik és miért úgy, ahogy. Minél idősebbek leszünk, minél többet tudunk, annál inkább kialakul egy véleményünk és ezzel párhuzamosan az ítéleteink is. Megismerjük a társadalmi normarendszert és ennek alapján kialakulnak az előítéleteink is, annyira, hogy egyre kevésbé emlékszünk már a rácsodálkozás, a kérdezés élményére és észre sem vesszük, hogy mindent, amivel találkozunk, automatikusan besorolunk egy már meglévő kategóriába, legyen szó gondolatról vagy akár egy másik emberről. És a kíváncsiság elvesztésével elfelejtünk kérdezni is. Már annak felismerése, hogy mennyire az (elő)ítéleteink foglyai vagyunk, hatalmas dolog. És sokszor ez a legnagyobb akadály a változ(tat)ás útjában - el sem tudjuk képzelni, hogy máshogy is lehet, mint ahogy megszoktuk vagy gondoljuk. 

Kipróbálhatod a következőt: Gondolj egy olyan helyzetre, amikor valaki teljesen más gondolatokat fogalmazott meg, mint amit Te gondolsz. Talán az első reakciód az volt, hogy ez egy hülye, vagy vitába szálltál vele, talán összevesztetek. Mi lett volna, ha a gyors ítélet vagy a vélemények ütköztetése helyett csak annyit mondtál volna: "Hmmm, érdekes, én teljesen másképp gondolom - megmagyaráznád, hogy hogyan jutottál erre a gondolatra?" Vagyis az azonnali válasz helyett legközelebb vissza is kérdezhetsz :)

Hogyan alkalmazhatjuk ezeket az értékeket a mindennapokban?

Először is legyünk elnézőek magunkkal (és másokkal) szemben, hiszen elég ritka, hogy valaki megvilágosult bölcsként, egy folyamatos zen állapotban lavírozik az élete sziklái között. Ha történik velünk valami, az első reakció mindig érzelmi és azt, hogy milyen ÉRZÉS merül fel bennünk, nem tudjuk kontrollálni. Az viszont már egy döntés kérdése, hogy a felbukkanó érzésekkel mit kezdünk. Szóval nem baj, ha nem tudsz azonnal együttérzően, tisztelettel, kíváncsisággal reagálni valamire vagy valakire - az azonban fontos, hogy újra és újra meghozd a döntés, hogy vissza szeretnék térni ezekhez az értékekhez. A jó hír az, hogy erre is érvényes, hogy a gyakorlás teszi a mestert, vagyis minél többször hozod meg ezt a döntést, annál könnyebb a visszatérés, míg a végére már közel automatikussá válik, ezt úgy hívjuk, hogy "érzelmi szokás" - és mint bármilyen szokás esetében, itt is a következetes az ismétlés a kulcs :)